IniciMotorEfemèrides · Recordant la parada a Tortosa del ral·li París-Dakar

Efemèrides · Recordant la parada a Tortosa del ral·li París-Dakar

ESPORTS // Tortosa es va convertir el 14 de gener del 1994 en referent de l’esport del motor estatal i internacional, quan va ser escenari d’un control de pas oficial del ral·li París-Dakar-París, un dels esdeveniments esportius amb més seguiment a escala mundial. Uns 20.000 visitants van assistir-hi per a poder presenciar l’arribada dels millors pilots del món amb els seus vehicles. L’esforç de Daniel Cortijo, president de Fecotor i els seus col·laboradors, per donar a conèixer més el nom de la ciutat va tindre la seua compensació amb una jornada de gran ambient i repercussió.

Ara en plena disputa del ral·li, actualment només amb la denominació de Dakar, es complixen 27 anys d’este important esdeveniment per a l’esport a les Terres de l’Ebre.

El pilot Carles Mas amb Agustí Ramírez, president del Moto Club Tortosa.

 

Tortosa s’havia omplert de visitants. Unes 20.000 persones esperaven pels seus carrers expectants l’arribada dels protagonistes destacats del París-Dakar-París, en la seua setzena edició, i en un any on havia canviat de propietari, ja que es va fer càrrec de l’organització el Group Aso.L’avinguda Generalitat estava col·lapsada, i els primers vehicles del ral·li es van obrir pas amb molta lentitud per a arribar al podi.

Els pilots afrontaven el tram final de la competició, concretament la setzena etapa de 913 quilòmetres, la segona més llarga, d’un total en tota l’edició de 13.379, que havia arrancat des de la ciutat d’Ouarzazate, al sud del Marroc, prop del mont Atles, i tenia el seu final a Melilla. Uns minuts després de les set de la tarda, del divendres 14 de gener del 1994, el camió francès conduït pel pilot Martin Jean feia la seua aparició per l’avinguda de la Generalitat. Després tots els participants del raid de la ruta africana també entraven acompanyats pel fervor de la multitud, davant l’entusiasme del nombrós públic, que en molts casos, portaven  hores esperant per situar-se en un lloc privilegiat i tenir una millor visió, la majoria arribats des de diferents indrets d’arreu de Catalunya. Entre els més aclamats hi havia els francesos Pierre Lartigue i Hubert Auriol, amb el seu Citroen, dos autèntiques llegendes de la prova, en el cas d’Auriol, tres vegades guanyador, mort este mes de gener, afectat des del passat novembre de la covid-19. Però el moment més emotiu va coincidir amb l’entrada dels pilots catalans, acompanyats d’altres carismàtics com l’italià Edi Orioli, que va ser el campió en la modalitat de motos. Després el públic va aguantar en els seus llocs, per a veure l’arribada de la caravana del ral·li, que es va fer esperar.

 

Espectacular rebuda

Els moments de més expectació i entusiasme es van produir amb l’entrada dels primers pilots. El primer vehicle a aparèixer va ser un Mitsubishi Pajero, amb els alemanys Quandt i Zwilli, i tothom va embogir amb la presència de Lartiguem, que seria el guanyador d’esta setzena edició, i Auriol, i sobretot amb l’entrada de Carles Mas amb la seua moto, tot i que s’havia retirat feia uns dies, però com va manifestar, no es volia perdre aquesta cita: “he volgut pujar a la moto per a estar present en este gran espectacle, és el meu homenatge a l’afició de Tortosa”. L’ambient no va decaure, aclamats molts dels pilots que van anar arribant, com el manresà Enric Palacios, després amb Josep Lluís Steuri, que havia estat líder durant les dos primeres jornades en la seua primera participació, i en especial del vigatà Jordi Arcarons, soci d’honor del Moto Club Tortosa, que finalment va acabar l’edició en una meritòria segona posició.

 

Entrada d’un dels vehicles al control de pas

 

La insistència de Daniel Cortijo

La iniciativa que el París-Dakar-París tingues protagonisme a Tortosa va sorgir de Daniel Cortijo, persona vinculada al món de l’esport, sobretot del tir olímpic, que estava de president a Fecotor. Quan es va assabentar que el ral·li, davant la impossibilitat de passar per alguns països africans com ho solia fer habitualment, degut als conflictes bèl·lics existents, tindria també recorregut pel territori espanyol, es va posar en contacte amb Joan Porcar, abans corredor de ral·lis, gerent d’RPM Exclusivas i responsable de la prova, i quan el va informar que pujarien per l’autopista A-7, li va oferir la possibilitat que Tortosa fora un control de pas amb parada, i que la caravana del ral·li amb tots els seus participants entressen a la ciutat per a descansar i sopar. Al principi la resposta va ser negativa, però Cortijo no va desistir en les seues intencions, i va seguir insistint, considerant que es tractava d’una oportunitat única de rellançar el nom de Fecotor a les Terres de l’Ebre, i donar a conèixer més el nom de Tortosa a tot el món. Al final va aconseguir l’objectiu, des de París van acceptar la proposta, i va començar el compte enrere dels preparatius, publicitat, seguretat i recaptació econòmica per al seu finançament, ja que suposava una inversió al voltant dels 8 milions de les antigues pessetes. La notícia va tenir una acollida entusiasta per part de tots els socis de Fecotor. Uns dies després Joan Porcar i el també pilot de ral·lis Félix Dot es van desplaçar a Tortosa per a inspeccionar el terreny i confeccionar el rutòmetre que s’entrega als pilots abans de començar el ral·li. Al final es va decidir que la caravana sortís a Amposta, seguint després per la Carrova fins a Tortosa, per a evitar els encreuaments de vehicles. En el full que es va repartir a Granada escrit en diferents idiomes, es destacava que a Tortosa els esperava una sorpresa, amb regals i un menú molt atractiu. 

Durant tota la jornada, Fecotor va organitzar també diferents activitats paral·leles de caràcter lúdic.

 Jordi Arcarons un dels pilots més aclamats per part dels aficionats. 

 

Èxit sense precedents

Al final la iniciativa va representar tot un èxit, degut al treball realitzat per moltes persones, amb Daniel Cortijo al capdavant i la coordinació de Fernando Ferrer. Adolf Giné va condicionar el Bar Restaurant El Parc exclusivament per a l’ocasió, aportant els 500 sopars dels pilots i acompanyants. També van tenir una aportació decisiva la cinquantena de voluntaris, Mariano Martínez, Cucafera Racing, Moto Club Tortosa, Montaspre 4×4, motor 7 4×4, entre moltes entitats que van col·laborar, Joan Subirats, responsable de protocol i serveis i Ximo Rambla el cap de premsa.

La premsa estatal i internacional es va fer ressò de l’esdeveniment amb una crítica molt positiva, i només a Espanya van informar un total de 112 diferents publicacions escrites, i moltes emissores de ràdio i canals de TV.

Una cadena de TV francesa va criticar la poca participació i ambient de l’arribada del ral·li als Camps Elisis de París, destacant el magnífic control de pas per “la Ville de Tortosa”.

Daniel Cortijo i els seus col·laboradors van veure compensat el seu gran esforç i treball. El control de pas del París-Dakar-París va representar tot un èxit, i un esdeveniment sense precedents a Tortosa i les Terres de l’Ebre, que possiblement també serà pràcticament irrepetible en el futur.

 

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

7 + 2 =

Últimes notícies