IniciMotorEfemèrides · L’espectacular Ral·li Terres de l’Ebre

Efemèrides · L’espectacular Ral·li Terres de l’Ebre

EDICIÓ PAPER // El 24 d’abril del 1993, fa ja 27 anys, el pilot Vicent Bruguera amb un Renault Clio 16 V, aconseguia la victòria en el XIV Ral·li Terres de l’Ebre, organitzat per l’Escuderia Cucafera Racing de Tortosa, i se situava com a líder del Campionat de Catalunya. L’any anterior ja no s’havia disputat i amb esta edició es va posar punt final a un dels esdeveniments esportius, amb més seguiment i repercussió, en la història de l’esport ebrenc. Diferents factors, però sobre tot els econòmics, per la falta d’espònsors i no poder fer front al pressupost necessari van pesar més que la motivació i ganes dels organitzadors, de continuar amb la disputa d’una prova que ja s’havia guanyat un destacat lloc en el món del motor estatal.

 

El Motor Club, primera etapa

La prova va nàixer el 1969, amb la denominació de Ral·li Baix Ebre, coincidint amb la creació del Motor Club Tortosa, amb seu social a la carretera de la Simpàtica, que va tindre com a primer president Eduardo Ena. Fins al 1974 van organitzar les sis primeres edicions, que van tindre una major repercussió als anys 1972 i 1973, amb puntuabilitat per al Campionat d’Espanya de Ral·lis, edicions en les quals es van imposar respectivament, pilots del prestigi de Manel Juncosa amb Seat, i Tito Serra amb un Porsche 911. El 1974, es va guanyar un altre dels millors pilots de la dècada, el popular Salvador Servià pilotant un FU-1.600. Antonio Zanini, els germans Santacreu i Josep Masdenu són altres pilots de prestigi, que van inscriure el seu nom en el palmarès de la prova. Amb la desaparició del Motor Club, la prova lògicament va deixar de disputar-se, i no va ser fins una dècada després, quan es va reprendre la seua activitat.

 

Cucafera Racing, el relleu

Va ser el 1985 quan uns entusiastes seguidors de l’automobilisme van fundar l’Escuderia Cucafera Racing. L’entitat, presidida per Josep Borrell, va recuperar el reconeixement per part de la Federació Catalana d’Automobilisme. En pocs anys el ral·li, ja amb el nom de  Terres de l’Ebre, va tornar a situar-se entre l’elit de les proves del país, amb edicions de gran nivell competitiu i d’excel·lent organització. 

Durant les 14 edicions disputades, la prova ha transcorregut per trams molt atractius de les quatre comarques de les Terres de l’Ebre, alguns d’espectaculars i de gran tradició automobilística, com el de Coll de Som; Prat-Horta de Sant Joan; Serra de Cavalls, Horta de Sant Joan-Bot; Batea-Villalba, Benifallet-Rasquera; Miravet-Pinell de Brai i Bot-Prat de Comte, fins a arribar-se inclús amb la denominació de província de Tarragona, quan en la primera etapa va arribar en dos ocasions a la Mussara a la comarca del Baix Camp, o el Coll de Lilla, pas natural entre l’Alt Camp i la Conca de Barberà amb el tram Valls-Montblanc.

Algunes edicions ens van dixar anècdotes curioses, com el 1986, quan es va denominar Bimil·lenari, amb un centenar de pilots participants. En l’edició del 1971, es pot llegir en el seu programa com la presidència d’honor l’ocupava “la princesa Doña Sofía”, i el 1974, en l’última edició organitzada pel Motor Club, es va haver d’abonar una quantitat extra per drets internacionals, al competir amb llicència neerlandesa Sito Nel·lo, fill d’un conegut metge tortosí que residia als Països Baixos. 

 

Pas als vehicles històrics

Després de la desaparició del Ral·li Terres de l’Ebre, l’Escuderia Cucafera, a finals de la dècada del segle passat, va començar a organitzar el Cucafera Clàssics, en les primeres edicions denominada Clàssica Regularitat, i després amb la creació de la Federació Catalana de Vehicles Històrics, amb intervenció d’algunes escuderies incloent-hi Cucafera Racing, va ser puntuable per al Campionat de Catalunya de Vehicles Històrics, prova de regularitat destinada a vehicles construïts entre l’1 de gener del 1946 i el 31 de desembre del 1975, amb la disputa el 2017 de la quinzena i última de les edicions que s’han portat a terme fins ara per part de l’entitat tortosina.

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 7 = 17

Últimes notícies