IniciPoliesportiuVelaEl Club Nàutic La Ràpita aposta per la recuperació d’una embarcació de...

El Club Nàutic La Ràpita aposta per la recuperació d’una embarcació de vela llatina del segle XX

El Club Nàutic La Ràpita ha apostat per la recuperació del patrimoni flotant de la història de la costa ebrenca amb la incorporació a un dels seus pantalans d’una embarcació de vela llatina que data el segle XX. Gràcies a l’historiador i tècnic del Museu de la Mar de l’Ebre, Àngel Pascual, l’embarcació ha tornat a les aigües de la badia dels Alfacs i s’ha recuperat, així, un element patrimonial que està catalogat dins l’Inventari de barques tradicionals de Catalunya de la Federació Catalana per la Cultura i el Patrimoni Marítim i Fluvial.

Es tracta d’una xalana de tipus balica, una embarcació de vela llatina que va ser construïda l’any 1930 a les Cases d’Alcanar pel calafat José Ros Balagué per a l’armador Miquel Beltran Aubalat -popularment conegut com ‘lo tio Quelet’-. Aleshores, batejada amb el nom d’Irene, esta balica es feia servir per a anar a mariscar i a pescar. De fet, l’historiador conta que els mariners anaven a la costa remant, i sovint, perquè no haguessen de fer este esforç, les mateixes barques d’arrossegament de la zona les arrossegaven. A més a més, explica Pascual, “esta embarcació va ser una de les participants en la construcció del moll de les Cases d’Alcanar”, i afegix “tot i que esta barca de vela llatina pesa una tona perquè està feta de fusta, pot carregar-ne una altra. I així ho van fer: la van carregar de pedres”. D’altra banda, també indica que hi ha una altra barca construïda amb les mateixes característiques que la balica Irene, que avui dia es pot veure al passeig marítim de les Cases.

“Este lligam tan potent amb casa nostra, la seua vinculació amb la història pesquera i de desenvolupament territorial de la costa ebrenca, sumat al fet d’estar construïda a les Cases i dissenyada per a navegar a les aigües de la badia dels Alfacs, em va fer pensar que era molt important tornar-la aquí”, assenyala Pascual. I és que el fet de treballar al Museu de la Mar de l’Ebre de la Ràpita li ha creat “una especial sensibilitat pel patrimoni marítim de casa nostra, i per això tinc este ànim patrimonial, cultural i sentimental”.

Com arriba la ‘balica Irene’ a les mans d’Àngel Pascual

Tot i que en aquells temps les barques de vela llatina eren molt habituals a la zona per a anar a mariscar, a partir dels anys vuitanta van començar a desaparèixer. En este sentit, l’historiador determina que és una de les poques barques de vela llatina ebrenques que queden i que han estat construïdes al territori: “És l’última supervivent que queda en actiu als Alfacs”.

L’embarcació va ser localitzada a principis del segle XXI a les Cases d’Alcanar per Jordi Piqué Costa, president actual de l’Associació Arjau Vela Llatina de Cambrils. Piqué va adquirir la balica i amb la col·laboració de membres d’aquesta entitat fundada fa 25 anys, va encarregar-se’n de la seua adequació. “Ens coneixíem a través de contactes del museu i també per Orígens -la festa de recreació històrica de la Ràpita, on anualment participen els cambrilencs-“, conta Pascual que afegix “i va explicar-me que era propietari d’esta barca, que estava en sec des de feia deu anys a una masia de Valls”.

“Recuperar-la em va semblar un projecte molt bonic” i per això el tècnic del Museu de la Mar de l’Ebre va interessar-se i va decidir anar a buscar la barca, que es trobava en molt bones condicions i conservava molt bé la restauració feta a Cambrils fa anys per l’associació per a portar-la aquí el passat mes de març. Segons Pascual, “vam fer-li una intervenció mínima: hidratar la fusta amb olis naturals, posar la patent al casc -una pintura perquè no s’apeguen els caragols i els caragolins- i reparar algun imperfecte, però res més”.

El Club Nàutic La Ràpita, en conèixer el projecte, també va decidir apostar per la recuperació d’esta embarcació tradicional i van facilitar-li un amarrador tot just al davant de les instal·lacions, per tal de convertir-la en un punt d’atracció tant de la gent que passege pel port o que s’aprope al bar o a l’oficina del club. “Ara l’objectiu és que la gent la vaja veient perquè per als pescadors actuals esta tipologia d’embarcació els és aliena”, diu l’historiador. Pròximament, un cop Piqué haja format a Pascual en la navegació a vela llatina, la intenció serà fer activitats i demostracions al voltant d’este “patrimoni fluvial viu”.

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

9 + 1 =

Últimes notícies